...

GRAVIDITETEN:

När fick ni reda på att du var gravid? 27 Aug 2006


Var det planerat? Ja det kan man väl säga...Eller planerna va egentligen att börja försöka månaden efter, men vi tjuvstartade då vi trodde att det skulle ta ett tag innan vi skulle lyckas...men så va det inte. Klarade det på första försöket :-)

Mådde du illa under graviditeten? Jo massor!! Va sjukskriven från v. 8 till v. 16 pga mitt illamående. Det va helt sjukt jobbigt! Det värsta jag varit med om i hela mitt liv faktiskt...


Hade du mycket foglossningar? Nej det kan jag inte påstå. 

Hade du någon hormonrand? Fick en svag en typ sista veckan.

Fick du bristningar på magen? Bara en vid navelpiercingen.

Vad trodde du att det skulle bli för kön? Trodde först på en liten kille fram till ul då vi fick veta att det va en liten flicka :-)

Vad ville du att det skulle bli för kön?  Måste nog säga pojke, i alla fall från början, för att jag tänkte att dom är lättare att torka bajs på ;-) Hahaha....

Hade du några speciella cravings? Från början så va det mandariner som sen gick över till äpplen som sen gick över till lite onyttigare - Snickersglass :-)

Vad gillade du för mat? Veckorna jag mådde illa va mat inget jag kunde tänka på alls... Men sen så va det väl inget speciellt som jag gillade mer då än vad jag gillar nu.

Någon maträtt du avskydde? Pizza från Peppes Pizza. Spydde bara av att se reklamen på tv :-) Även Petrus lasagne som han brukade äta... Huvva.

Hade du halsbränna? JA!

Behövde du kissa ofta? Nja...inte så fasligt som vissa andra i alla fall.

Hur mycket gick du upp? 17 kg tror jag att det blev.


Är du nöjd över din graviditet? Ja absolut.

Var du rädd för förlossningen? Nej faktiskt inte. Tror jag kommer att vara mer rädd om det blir nån mer gång, för då vet jag vad jag har att vänta :-)

FÖRLOSSNINGEN:
När startade din förlossning? 11 Maj 2007

Vilken vecka var du i? 41+2

Gick du över tiden? Jo

Hur startade din förlossning? Den startade med värkar då jag gick på stan den 10 Maj...


När åkte ni in? Vid 8 på morgonen den 11 Maj.

Hade du någon bedövning/smärtlindring? Provade akupunktur, epidural och lustgas. Inget hjälpte!!!

Hur länge hade du värkar?  29 timmar.

Tyckte du att värkarna gjorde ont? Skämtar du. Det va ju dom som va allra värst!!!

Grät du? Nej  jag tror inte det. Bara dagarna efteråt. Det är så svårt att förstå att man fått världens underbaraste lilla varelse.


Skrek du? Japp. Massor. Barnmorskan tyckte att jag skulle försöka koncentrera mig mer på att andas rätt än på att skrika ;-)


Hur länge hade du mellan värkarna i öppningsskedet? Ingen aning.


Hur lång tid tog krystvärkarna? Kommer inte ihåg, men det kändes som en evighet!

Vem var med på din förlossning? Oj vilken svår fråga. Tyckte att det sprang folk där hela tiden. Petrus va där hela tiden i alla fall. Sen va det nog en barnmorska och en sköterska + en läkare också... Mamma va även där en stund. Inte just då Alicia kom, men tidigare under värkarbetet.

Hade du ont efteråt? Om jag hade!! Hade ju ont flera veckor efteråt.

Är du nöjd över din förlossning? Nöjd och nöjd. Jag fick ju nåt alldeles underbart ut av det, så klart att jag måste vara nöjd då :-) Om jag får önska så skulle jag helst slippa sugklocka (heter det verkligen så?) en annan gång... Även att sy...

BEBISEN:
Mådde bebisen bra när den kom ut? Ja...Fast hade tydligen inte helt fin färg, men det såg då aldrig jag :-)

Vad blev det för kön? Flicka

Vad vägde han/hon? 3465g

Hur lång var han/hon? 51 cm

Huvudomfång? Kommer inte ihåg...

Ville bebisen amma på en gång? Ja

Hade bebisen gulsot? Nej

Mådde bebisen bra under bb-tiden? Ja

Vad fick han/hon för namn?? Malva Elin Alicia

Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Efter många om och men så kom vi äntligen överens om ett namn. Så som vi velat fram och tillbaka under hela graviditeten är det ju otroligt att vi hittade ett som båda gillade :-)



Helt "nykläckt" :-)

Kommentarer
Postat av: Tess & Theo

"Måste nog säga pojke, i alla fall från början, för att jag tänkte att dom är lättare att torka bajs på"



Hahaha va roligt! Kul att läsa såna här listor.



Nej inga visningar just nu iaf. Nöter på hemnet som aldrig förr och väntar på att något hus ska komma upp.

2009-08-11 @ 22:10:32
URL: http://mtt.blogg.se/
Postat av: Jenny

Såna där tankar hade jag med när jag var gravid men det ÄR ju verkligen mycket lättare med pojkar, haha!

2009-08-11 @ 23:22:43
URL: http://trulle83.blogg.se/
Postat av: Malin A

Jag kan faktiskt tänka tankar som att killar har det mycket lättare här i världen. Vi kvinnor får ta så mycket skit ibland, i vårt mansdominerade samhälle. Oj, låter verkligen som en arg feminist! =)

2009-08-12 @ 08:24:25
Postat av: Emma

Kul att läsa din lista!

2009-08-12 @ 08:52:14
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Emmeli

Vad kul att läsa din lista :)



Om vi har mammafest innan sep, är du med då?

Kram!

2009-08-12 @ 10:28:34
URL: http://emmeliwikman.blogg.se/
Postat av: Emma

Malin A : Ja faktiskt, du låter nästan som det ;-) HAha... Så du hoppas på en liten grabb då?

När va det nu igen som du är beräknad?

2009-08-12 @ 11:00:05
URL: http://emalee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0